Hindra appar (och webbplatser) att få åtkomst till ditt Gmail-konto

Hindra appar (och webbplatser) att få åtkomst till ditt Gmail-konto

På senare tid har uppmärksamheten riktas allt mer mot företag, appar och till och med privatpersoner som lyckas komma över känslig data. Ibland har du delat ut åtkomst till de som absolut inte har någon rättighet att till exempel komma över din lista med kontakter eller läsa din e-post. Kanske har man någon gång registrerat sig för en tjänst och bara accepterat alla villkor utan att ens tänka på det.

Trots allt har vi ofta mer förtroende på internet än vi borde ha. Det gäller inte minst i användandet av Gmail, Googles enormt populära tjänst för e-post. För att kunna utnyttja Gmail måste alla öppna ett konto. När du öppnat ett konto och valt ett säkert lösenord kanske du tänker att allt är frid och fröjd, men händer saker efteråt som gör att luckor uppstår i säkerheten.

Tecken på att någon använder ditt Gmail-konto utan din tillåtelse

Det kan visa sig på flera olika sätt. Många tror att de har problem när de får konstig e-post som använder ens egna adress. Sanningen är att mycket av skräpposten är fullständigt automatiserad och de provat alla möjliga adresser i hopp om att någon nappar. Alltså behöver det inte vara ett tecken. Att få väldigt specifik e-post som verkar veta massor om ens intressen eller ens egna nätverk är däremot en varningsklocka.

Förutsatt att du har alla säkerhetsinställningar aktiverade kommer Google också ge en varning om någon i ett annat land gått in på ditt Gmail-konto. Då måste man vidta åtgärder omedelbart. Reser man mycket kan alla säkerhetsmeddelanden förstås bli irriterande, men stäng aldrig av det, eftersom funktionen finns där för din egen säkerhet.

Ta bort eller se vilka webbplatser och appar från tredje part med åtkomst till ditt Google konto

Du kan ta bort åtkomst för antingen appar eller tjänster som du inte längre använder. Känner du inte egen en viss app eller tjänst, se till att försöka läsa på mer om den. Upptäcker du att andra varnar eller om du inte ens kan hitta information, bör du i princip alltid ta bort den då slutar webbplatsen eller appen att få åtkomst till uppgifter från ditt Google-konto, men du kan behöva begära att de raderar den data som de redan har (läs mer ang. GDPR här).

  1. Öppna Google-kontot.
  2. Välj Säkerhet på navigeringspanelen till vänster.
  3. Välj Hantera åtkomst för tredje part på panelen Appar från tredje part med kontoåtkomst.
Hantera åtkomst för tredje part på panelen Appar från tredje part med kontoåtkomst
  1. Välj den webbplats eller app som du vill ta bort.
  2. Välj Ta bort åtkomst.

Se vilka personer som har åtkomst

Under "Inloggning och säkerhet", välj "enhetsaktivitet och säkerhetshändelser". Där kan du granska alla aktuella händelser som påverkar säkerheten den senaste månaden, till exempel om någon ändrat viktiga inställningar. Under nyligen använda enheter kan du förhoppningsvis bara se enheten du använder just nu och dina andra enheter, till exempel om du ibland använder en surfplatta eller mobil. Är de något du inte känner igen kan du se både när och varifrån den använde ditt Gmail-konto.

Vad du gör om någonting är misstänkt

Google har en effektiv tjänst för att säkra upp Gmail-kontot. Under "Mitt konto", välj "Säkerhetskontroll". Du kommer få en snabb summering av säkerhetsläget. Är allt i sin ordning kommer allt visa grönt och du får meddelandet att inga problem hittades.Om däremot problem hittas kan du gå visare och skydda kontot. Ändra lösenordet (använd inte samma lösenord som för andra tjänster), kontrollera återställningsinformationen, kontrollera behörigheter för kontot och se även till att alla Gmails säkerhetsinställningar är aktiverade. Vill du aktivera betydligt högre säkerhet än normalt kan du aktivera något som kallas tvåstegsverifiering. För ett Gmail-konto betyder det att Google kommer skicka en kod till din mobil när du loggar in. Koden används tillsammans med lösenordet. Det betyder att den som inte också har åtkomst till din mobil, aldrig kommer få tillgång till ditt konto.

Teknisk hjälp med Gmail eller ditt Google-konto?

Smartify ger teknisk support via telefon eller om det behövs kan vi göra ett hembesök (med RUT-avdrag). Då kommer en av våra tekniker hem till dig och löser problemet på plats. Boka teknikhjälp på vår bokningssida eller ring oss på 077-446 60 60.

Vi har ofta mer förtroende på internet än vi borde ha, inte minst i användandet av Gmail, Googles tjänst för e-post.

Vi har ofta mer förtroende på internet än vi borde ha, inte minst i användandet av Gmail, Googles tjänst för e-post.

Smartify får ingen provision från försäljningen m.m. av ovan produkter. Vi delar ibland videos m.m. för att vi tycker att det är smarta produkter eller appar